Lösningar: Skola

Därför behöver elever i mellanstadiet och högstadiet bättre tillgång till vatten

Bra undervisning, en trygg miljö och skickliga lärare är grundpelare för en framgångsrik skolgång. Men det finns en faktor som ofta glöms bort – vatten. För elever mellan 10 och 15 år, som befinner sig i en intensiv utvecklingsfas både fysiskt och mentalt, kan tillgången till rent och kylt vatten vara helt avgörande för att orka prestera i skolan.

Trots detta saknar många skolor moderna vattenlösningar som möter elevernas behov, vilket forskning och myndigheter idag varnar för.


Vad händer när elever inte dricker tillräckligt?

Vatten spelar en central roll i nästan alla kroppens funktioner från temperaturreglering och blodcirkulation till hjärnans kognitiva förmågor. Forskning visar att många barn går omkring med för låg vätskenivå i kroppen (European Journal of Nutrition). I en studie hade mer än hälften av eleverna tecken på vätskebrist redan i början av skoldagen (Acta Paediatrica).

Vad händer då? Jo, även en liten vätskebrist kan påverka hur barnen mår och hur de presterar i skolan. Flera studier har visat att barn som dricker för lite har svårare att koncentrera sig, får sämre minne och känner sig tröttare under dagen (Nutrition Reviews). Skolbarns finmotorik och visuella uppmärksamhet förbättras när de får dricka vatten under skoldagen (Education & Health).

Enligt Livsmedelsverket behöver barn i denna ålder få i sig mellan 1,6 och 2,5 liter vätska per dag, beroende på kön, fysisk aktivitet och temperatur. Många barn når inte ens hälften av detta – särskilt under skoldagen.

Forskning visar att även en vätskebrist på 1–2 % av kroppsvikten kan leda till:

  • Sämre koncentration

  • Minskad reaktionsförmåga

  • Trötthet och huvudvärk

  • Ökad risk för irritabilitet och stress


Klassrummet blir lidande

I en studie förbättrades testresultaten med upp till 10 % hos skolbarn som drack vatten innan de genomförde kognitiva tester (Appetite). Det är en betydande skillnad, särskilt i en skolmiljö där varje poäng kan påverka betyg och självkänsla.

Barn glömmer ofta att dricka när de är fokuserade eller stressade. När vatten dessutom inte är lättillgängligt eller fräscht, väljer de ofta att avstå helt. I värsta fall vänder de sig till sockrade drycker, vilket ökar risken för övervikt, karies och energisvackor.


Skollagen ställer krav men skolorna hänger inte med

Enligt Skollagen (kap 2 §8) och Arbetsmiljölagen (kap 2 §1) ska skolmiljön vara trygg, hälsofrämjande och anpassad efter elevernas fysiska och psykiska behov. Det innebär bland annat att det ska finnas tillgång till rent och lättillgängligt dricksvatten under hela skoldagen. Men vad betyder det i praktiken?

En kran på toaletten eller i en avlägsen korridor är inte tillräckligt, vattnet behöver vara:

  • Tillgängligt under hela skoldagen

  • Friskt, kallt och gott att dricka

  • Rent från mikroföroreningar som mikroplast, metaller eller smakpåverkande ämnen


Vattenautomater som en naturlig del av skolmiljön

Att installera vattenautomater med filtrerat och kylt vatten är ett konkret sätt att förbättra både skolhälsan och arbetsmiljön. Det är en enkel investering som bidrar till:

  • Ökad vätskeintag bland elever
  • Bättre fokus och skolprestation
  • Minskad användning av plastflaskor
  • Förbättrad trivsel i skolmiljön

Water Companys vattenautomater erbjuder mikroplastfritt, PFAS-fritt, filtrerat vatten – både stilla och kolsyrat – direkt i skolan. De kräver minimalt underhåll och levereras med full service, installation och kolsyra inkluderat i en fast månadskostnad. Vi arbetar dessutom koldioxidneutralt, en viktig aspekt för skolor med hållbarhetsmål.


Små åtgärder ger stor effekt

För skolor med elever i mellanstadiet och högstadiet är tillgången till rent, friskt vatten inte bara en bekvämlighet utan det är även en förutsättning för elevernas hälsa, prestation och trygghet. Genom att satsa på moderna vattenlösningar kan skolor visa att de tar sitt ansvar enligt lag, enligt vetenskapen och framför allt: för elevernas bästa.


Vill du läsa mer om vattenkvalitet, hälsa och aktuella riktlinjer?
Utforska vår huvudsida Vatten & Hälsa → för mer information, myndighetskällor och praktiska tips för rent och tryggt dricksvatten.


Källor

European Journal of Nutrition, Suh, H., & Kavouras, S. A.
Water intake and hydration status in children (2018)
https://doi.org/10.1007/s00394-018-1869-9

Acta Paediatrica, Bar-David, Y., Urkin, J., Kozminsky, E.
The effect of voluntary dehydration on cognitive functions of elementary school children (2009)
https://doi.org/10.1080/08035250500254670

Nutrition Reviews, Benton, D., & Young, H. A.
Do small differences in hydration status affect mood and mental performance? (2015)
https://doi.org/10.1093/nutrit/nuv045

Education and Health, Booth, P., Taylor, S. A., & Edmonds, C. J.
Water supplementation improves visual attention and fine motor skills in school children (2012)
https://sheu.org.uk/content/water-supplementation-improves-visual-attention-and-fine-motor-skills-schoolchildren/

Livsmedelsverket
Vatten
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vatten

Appetite, Edmonds, C. J., & Jeffes, B.
Does having a drink help you think? 6-7-Year-old children show improvements in cognitive performance from baseline to test after having a drink of water (2009)
https://doi.org/10.1016/j.appet.2009.10.002

Sveriges Riksdag
Arbetsmiljölag (1977:1160) – kapitel 2, §1
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/arbetsmiljolag-19771160_sfs-1977-1160/#K2

Skollag (2010:800) – kapitel 2, §8
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/#K2

Bild på en siluett av en man.
Water Companys redaktion
Water Company AB | 020-49 51 00 | info@watercompany.se | Website |  + posts

Faktagranskad av: Water Companys redaktion
Artikeln är faktagranskad av vårt team med kompetens inom vattenkvalitet, miljö och dricksvattenstandarder, med underlag från svenska och internationella myndighetskällor.